Demofest

Demofest3Demofest je jedinstveni regionalni muzički festival takmičarskog karaktera, nastao 2008. godine u Banjaluci, a pruža šansu neafirmisanim, demo muzičarima sa ex-Yu prostora da živim nastupom pokažu da su dostojni ponovog pojavljivanja na sceni, te da, kao jedan od ciljeva, tu i ostanu.

Još i prije premijernog izdanja, tokom početnih priprema, najviši standard je bio jedina opcija, kako bi se načinio onaj prvi, za mnoge često i nesiguran korak, te dokazalo da Banjaluka ima ozbiljan projekat na koji može računati cijeli region. Taj prvi korak, očekivanom inercijom, udruženom sa neumoljivom predanošću, čeličnom voljom i neiscrpnim izvorima inspiracije, pretvorio se u siguran i stabilan hod – od vizije prema ideji, od ideje ka realizaciji.

Ujedinjena scena

Pored 30 demo izvođača koji se takmiče, a ponekad ih je i više, o veličini i značaju Jelen Demofesta govore etablirani svjetski i regionalni izvođači, kojima je ovaj muzički praznik do sada bio domaćin.

Samo neka od imena koja su nastupala na glavnoj bini festivala u sklopu revijalnog programa su Kosheen, Asian Dub Foundation, Tricky, Kelis, Therapy?, Stereo MC’s, Guano Apes te regionalna među kojima su Darko Rundek Cargo Orchestar, Damir Urban & 4, Partibrejkers, Dubioza kolektiv, Majke, Darkwood Dub, Eyesburn…

Žiri Jelen Demofesta, takođe, iz godine u godinu čine velikani regionalne scene, pa su se tako u ulozi sudija i svojevrsnih ambasadora festivala, između ostalih, našli muzičari Rambo Amadeus, Dušan Kojić Koja (Disciplin A Kitschme), Davor Gobac (Psihomodo Pop), Sale Veruda (KUD Idijoti), Vasil Hadžimanov, Vlatko Stefanovski, Dino Šaran, Nikola Vranjković, ili dokazani muzički novinari i kritičari, kao što su Petar Janjatović i Bane Lokner.

Brojke i slova

Brojke često znaju biti hladne i neumoljive, ali one su istovremeno i statistika koja je na strani Jelen Demofesta.

Kroz media corner festivala prošlo je preko 300 različitih medijskih ekipa iz svih šest zemalja. Dugogodišnja pažnja pružena medijima, izazvala je isti takav rezultat – više od 10.000 medijskih objava u štampanim, TV, radio i internet medijima, bez negativnih predznaka.

Prvi. Održan 2008. godine, imao je 192 prijave demo benda, 39 akreditovana novinara i ukupnu posjetu od 20.000 ljudi. Svirali su KUD Idijoti, Damir Urban, Darko Rundek, Vlatko Stefanovski i Marchelo.

Drugi. Cifra prijavljenih demo bendova penje se na 370, a akreditovanih novinara sada je 59. Koncerte su održali Kosheen, Asian Dub Fondation, Therapy? i Nouvelle Vague.

Treći. Na Demofest se prijavilo 438 demo bendova, novinara je 67. Slušali su se Stereo MC’s, Kiril Džajkovski, New Young Pony Club i Fun Lovin’ Criminals.

Četvrti. “Samo” 400 demo bendova je poslalo prijave, ali broj zainteresovanih novinara raste na 91. Kelis, Tricky i Skindred su bili na bini festivala.

Peti. Prekretnica za Demofest. Umjesto inostranih bendova, fokus je premješten na domaće, regionalne bendove. Nema bojazni, jer ni publika nema ništa protiv. Štaviše. Gosti su Majke, Darkwood Dub, TBF, Psihomodo Pop, Zemlju Gruva i Sopot. Te godine se na konkurs prijavilo 395 demo bendova.

Šesti. Godina 2013. donosi 428 prijavljena benda, a 93 je broj akreditovanih novinara. Broj posjetilaca prve večeri, tokom nastupa Dubioze kolektiva, obara rekord Demofesta i rekord Kastela – 15.000 posjetilaca je prošlo kroz kapije banjalučke tvrđave. Zbog neviđene gužve, ulazi na Kastelu su se prvi put morali zatvoriti, a veliki broj ljudi ostaje ispred njegovih zidina. Svirali su i S.A.R.S., Partibrejkers, Superhiks, Plejboj, a i Kiril Džajkovski je ponovo bio gost, ovoga puta pojačan sa TK Wonder i MC Waspom.

Sedmi. Novi rekord. Prijavljeno je 457 demo bendova. Jelen Demofest se ponovo vraća koncepciji inostranih gostujućih izvođača, pa su na bini festivala svirali Max Romeo, Guano Apes i Brand New Heavies, a domaću podršku pružili su Hladno pivo, Eyesburn i Urban&4.

Osmi. Ponovo stiže rekordan broj prijava – njih 461!

Nagrade, nagrade

Jelen Demofest postoji zbog demo bendova, a zadatak je da najbolji dobiju priliku da pokažu koliko su zaista umješni, te zbog toga sviraju na istoj bini i identičnom razglasu kao i veliki revijalni bendovi, a za njihov zvuk i efektan nastup su zaduženi i isti tonci, te cjelokupna prateća tehnička podrška.

Nagrade koje se dodjeljuju finalne večeri iznose 2.000 evra za treće mjesto, 3.000 evra za vicešampione, a 5.000 evra se uručuje pobjednicima Jelen Demofesta.

Pored glavnih, festival uručuje i nagrade najboljem basisti, koji dobija ručno izrađenu bas gitaru, te najboljem bubnjaru Jelen Demofesta, koji dobija custom element za svoj instrument.

Jelen Demofest nagrađuje i scenu svog grada, pa najperspektivniji banjalučki bend dobija 1.000 evra, a nisu zaboravljeni ni mediji, pa i najbolji novinar festivala odlazi kući sa priznanjem.

Povezivanje i razvoj kultura

Šeste godina postojanja stiglo je i još jedno priznanje. Naime, Jelen Demofest je postao jedan od najuspješnijih festivala u ovom dijelu Evrope i uvršten je na UNESCO listu projekata od posebnog značaja za povezivanje i razvoj kultura u zemljama Evrope.

Ipak, publika

Festival ne postoji bez publike, a publike nema bez festivala. Peta godina bila je prekretnica za Jelen Demofest, jer su mogli ostati jedni bez drugih. Ali, ipak, nisu. Izostala, a prijeko potrebna finansijska podrška Vlade RS, dovela je festival u nezavidan položaj i njegovo održavanje je prvi put od nastanka postalo neizvjesno. Podrške publike, sa druge strane, srećom, nije nedostajalo.

Vijest je brzo probudila mlade, svjesne značaja festivala za Banjaluku i region. Grupa entuzijasta pokrenula je potpisivanje peticije, u nastojanju da se izbore za održavanje festivala. Uspjeli su u tome, a Jelen Demofest im ostaje neizmjerno zahvalan na tom činu.

Nakon toga ništa više nije bilo isto. Festival je dobio još veću snagu i volju da pokaže koliko je bitan i jedinstven, i nešto što je zaštitni znak ljeta. Sve je moguće, a godine pred nama donose nove ciljeve.

Jer, rekordi postoje da bi se obarali.

Kontakt: http://demofest.org/kontakt/